Isnin, 26 Julai 2010

Petua Di Dalam Rahsia


Assalamu Alaikum..

Mohon Maaf sekiranya sesiapa yang Tidak Berkenan dengan tulisan saya ini, apa pun insyaallah saya akan cuba meluruskan niat saya yang adalah hamba yng kerdil dan bodoh ini tidak layak untuk membahaskan Tentang Rahsia Rijalul Ghaib.. apa pun cuma sekadar ingin berkongsi ilmu yang sedikit ini..

Insya Alloh, Tidak Bermaksud untuk menggurui semua pembaca akan tetepi harapan insan yang sederhana ini hanyalah untuk melengkapi tulisan ini, supaya yang Umum tidak simpang siur seperti saya ini, Sebetulnya Yang dimaksud Rijalul Ghaib adalah Mahluk Alloh yang Tidak nampak oleh Manusia yang Tugasnya adalah Untuk Membantu manusia dalam memenuhi Keperluan2 Manusia.

Seperti Ditegaskan Oleh Imam Ahmad Bin Al Bauni di dalam Kitabnya Manbaul Ushulil Hikmah hal.230 :

Bahwa Harus Diketahui, Bahwa Alloh Yang Maha Agung dan Maha Tinggi dengan Kemurahannya yang Besar Terhadap manusia, Dia Ciptakan Ruh-Ruh dari Suci dari Bangsa Malaikat/Orang suci/Auliya yang berkeliling keseluruh muka Bumi, Untuk membatu orang-orang yang Mempunyai Hajat,Keinginananya, Supaya Keinginan terpenuhi dan Hajat Tercapai, Barang Siapa yang Bertepatan waktu hajatnya dengan Arah Tempat Mereka Berada, Kemudian berdoa Kepada Alloh SWT, Mereka akan mengamininya doa itu,doa itu akan dikabulkan dan Permintaan akan diperolehnya.

Imam Ahmad bin Ali Al-Buni dalam Manba Ushul Al-Hikmah-nya menjelaskan tentang rijalul ghaib ini sebagai berikut:

"Ketahuilah, bahwa Allah Yang Maha Agung dan Maha Luhur dengan kemurahannya yang besar terhadap manusia, Ia menciptakan ruh-ruh berkarakter malaikat yang berkeliling diseluruh penjuru bumi. Para ruh tersebut membahagiakan orang-orang yang memiliki hajat dengan membantu menunaikan hajat-hajat mereka dan membantu mencapai keinginan-keinginan mereka.

Maka barangsiapa yang bertepatan waktu hajatnya dengan arah dimana para rijalul ghaib itu berada dan berdoa kepada Allah pada
saat itu juga, para rijalul ghaib itu akan mengamini doanya tersebut maka akan terkabulkan hajatnya serta tercapai apa yang ia minta".
 
Jadi Untuk Mengetahui posisi Rijalul Ghaib, Ahli Hikmah dan Mukasyafah telah menentukan kebisaan di mana letaknya menurut perhitungan Bulan Hijriah, Kerana d sebabkan posisinya itu berubah-rubah.

Kiblat: haribulan Hijriahnya = 1,4,15,13
Barat : haribulan Hijriahnya = 17,18,19
Utara : haribulan Hijriahnya = 10,11
Timur : haribulan Hijriahnya = 4.5.6
Selatan : haribulan Hijriahnya = 25,26,27


Dan beberapa Kyai Ahli sufi yg ahlinya di dalam hal tersebut yang tidak mahu saya sebutkan, mengatakan :
Barangsiapa yang berhajat,Setelah Mengetahui Posisi mereka maka Sholatlah Hajat 2 Rakaat bisa 7 malam, 21 malam 40 malam, dan sesudah salam dalam sholat hajat.(Lebih Afdhol Dengan BerPuasa Sunah) seterusnya memohon hajat.. Hal ini sesuai dengan hadits yang diriwayatkan oleh Abu Ya`la, Ibnu al-Sunni, and At-Thabrani dalam al-Mu`jam al-Kabir bahwasanya Rasulullah bersabda:
 
    "Apabila seorang daripada kamu kehilangan sesuatu atau memerlukan pertolongan sedangkan dia berada di suatu tempat yang tiada orang dapat menolongnya, maka hendaklah dia berseru: "Wahai hamba-hamba Allah, tolonglah aku..!! ''(yaa 'ibaadallaah aghiitsuunii)" sesungguhnya bagi Allah itu ialah hamba-hamba yang kita tidak nampak."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan